Rutiner KIOSK
OBS! Värmestugan är inte öppen för besökare i år pga. pandemin, försäljning och servering sker genom luckan i köket.
Vid öppning av kiosken 2022
- Både främre och bakre ingången ska vara låst.
- Koka kaffe. En full kanna vatten, fyll till sträcket på blå plastmuggen med kaffe. Fyll en liten termos som ska ut till liften och fyll även en stor som ska vara i serveringen. Förbered en bryggning till.
- Starta korvgrytan. 75 grader, svartmarkering på vredet. Fyll på vatten till bläcket. Korven ska inte ligga i vatten. Ca 10 korvar åt gången. Äldsta korven i höger fack. Vid påfyllning, lägg korven i vänster fack. Korven behöver värmas ca 30 minuter för att vara ätvarm.
- Korven ska finnas varm från öppningen på kvällen eftersom många kommer direkt från jobbet och är lite hungriga. På dagtid räcker det att korven är varm till ca 11.30.
- Töm diskmaskinen.
- Se till att det finns korvbröd framme.
- Hissa upp jalusin OBS! den ska aldrig låsas.
- Koka vatten och fyll på i 2 stycken termosar och fyll på vattenkokaren igen så den är redo för kok.
- Se till att det finns muggar för te och kaffe, socker och mjölk i serveringen, samt plastmuggar och en stor kanna med kallt vatten (detta behövs inte nu då värmestugan är stängd för besökare inne).
- Ställ fram godiset och se till att det ser snyggt ut.
- Starta paddorna.
- Förbered liftkort, stämpla och lägg även några i hållare så går det fortare när du säljer korten. Obs! Alla barn oavsett ålder som är klara av att åka själva i liften ska betala liftkort.
- Öppna upp luckorna ut mot backen.
- Kontrollera temperaturen på kyl och frys vid varje öppet tillfälle. Fyll i kontrollpappret som sitter på respektive dörr. Datum, temperatur samt namn på den som har kontrollerat. Termometer finns i skåpet ovanför spisen.
Varm choklad
- Ta en påse med chokladpulver och häll den i ett glas
- Fyll glaset med varmt vatten till ca 4 cm under kanten.
- Rör om med en sked.
- Fråga kunden om den vill ha grädde och marshmallows på den varma chokladen.
- Grädde på toppen och 1 st. skopa marshmallow.
Korv
- Använd handskar.
- Lägg brödet i ett papper + servett. Fråga om kunden vill ha senap och ketchup.
Rutiner under dagen
- Fyll på kylen och frysen +godis och dricka.
- Kolla av toaletterna.
- Koka mer kaffe och vatten.
- Förbered liftkort inför nästa dags/kvälls öppnande.
- Är något slut kiosken, skriv en lapp och skicka med i röda väskan.
Rutiner vid stängning
- Stäng luckorna mot backen
- Stäng av korvgrytan och töm den. Finns det plats i diskmaskinen så ställ in den där.
- Plocka in godiset och rulla in jalusin och lås den inte!
- Stäng kassan. Instruktioner finns här i pärmen.
- Om något som behöver kommer vidare till kassör eller inköp till kiosken lägg det i röda väskan.
- Torka av borden och ställ upp stolarna.
- Sopa och torka golvet.
- Gå ut och plocka skräp vid grillplatsen och runt uteborden.
- Töm sopsäckarna och släng säckarna i soptunnorna vid garaget.
- Om du jobbar lördag eftermiddag ska du ladda kaffekokaren till söndag, så går det snabbare på söndag morgon.
Kassarutiner
Ev. hämta röda väskan med nycklar och säsongskort på ICA i Forshaga. Monica hör av sig om det behövs.
- Starta paddorna och kortläsarna, se insidan på kioskpärmen för vidare instruktion.
- På paddorna finns alla priser inlagda under olika kategorier ex liftkort, medlemsavgifter, uthyrning och kiosk mm.
- De olika liftkortspriserna är inlagda för ungdom och vuxen. Vardagskvällar har ett pris och helger ett pris.
- Det krävs plastficka där liftkortet ska sitta.
- Dom som vill hyra utrustning för skidåkning i backen, betalar i kiosken och får med sig kvitto och går till liftstuga. Dom som arbetar där sköter resten.
- Säsongkort går ej att köpa, men det går bra att jobba ihop som enskild eller familj + medlemsavgift. Skriv upp namn, personnummer (10 siffror) mailadress, adress och mobilnummer och lägg i röda väskan till kassören.
- När vi jobbar får vår familj åka gratis under förutsättning att vi bär personalkort. Finns under kassadisken. Ska sitta på armen synligt.
Den röda väskan med nycklar och ev. annan information, lämnar du in på ICA Forshaga och säg att de ska lägga den i Monicas skåp.
Städmaterial och rutiner
- Kolla toaletten i garagelängan, den ska vara upplåst och städad. Fyll på papper och tvål, samt handdesinfektionsmedel om det behövs. På helger är det bra om toaletten ses över igen efter lunch. Städmaterial finns i gamla köket och har röd markering för toalett.
- Kolla även toaletten i serveringen och städa samt fyll på om det behövs. Städmaterialet finns på toaletten och har röd markering för toalett.
- Torka av och gör rent allt i köket, Micro, kaffebryggare och bänkar, samt skura golvet. Endast plattmopp för köket med engångsdukar får användas och dessa finns i köket. Dessa slängs i soporna. Städmaterialet har märkningen i blå färg.
- Torka av borden och ställ upp stolarna i serveringen.
- Sopa och torka golvet i serveringen, städmaterialet finns inne i sköljrummet med färg grön.
- Smutsiga moppar läggs i den vita tvättkorgen.
Uthyrning av skidutrustning
Betalningen för utrustning görs i kiosken på paddan och kvitto skrivs ut och tas med till liftstugan där avtals skrivs på för uthyrning. Personalen där prova ut, ställer in, lämna ut och utrusningen ska lämnas tillbaka där.
Paddorna och Izettle(kortläsare) ska vara kvar i kiosken
Returer
Returer med IZETTLE är enkelt! Returer på ett helt köp kan göras appen. Delreturer är för tillfället endast tillgängligt för IOS-appen. *Returer kan göras upp till 365 dagar efter genomfört köp.
- Delreturer är för tillfället endast tillgängligt med IOS-appen och för köp som gjorts via produktbiblioteket. Det är inte tillgängligt för betalningar med anpassade belopp.
Så här gör du en delretur:
- Logga in i appen.
- Gå till menyn genom att trycka på
- Tryck sedan Historik.
- Välj det köp du vill göra retur på och tryck på Retur.
- Välj vilka produkter du vill göra retur på och tryck nästa.
- Ange ditt lösenord om du gör en retur på en kortbetalning, annars behöver du bara trycka på bekräfta. LÖSENORD: Dömlebacken2020
Så här gör du en retur på ett helt köp:
- Logga in i appen.
- Gå till menyn genom att trycka på
- Tryck sedan på Historik
- Välj det köp du vill göra retur på och tryck retur.
- I iOS: Tryck på välj alla om köpet utfördes med produktbiblioteket och du vill göra en retur på alla produkter från köpet. Tryck sedan Nästa
- Ange ditt lösenord om du gör en retur på en kortbetalning, annars behöver du bara trycka på bekräfta. LÖSENORD: Dömlebacken2020
OBS! Vid returer på kortbetalning, kolla att det är rätt kort som pengarna går till. Kolla om det är VISA, MASTERCARD eller något annat märke. Kunden måste kunna visa sitt kort så du kan jämföra dom sista fyra siffrorna på kortet.
Viktig information o returer
- Du kan göra returer på kortbetalningar upp till 365 dagar efter köpet.
- Om du vill göra en retur på en kortbetalning överförs beloppet tillbaka till det konto som är anslutet till kortet som användes vid köpet.
- När de gör retur på en kortbetalning. Betalas transaktionsavgiften tillbaka till dig.
- För att göra en retur på en kortbetalning måste du ha tillräckligt saldo på ditt iZettle-konto. Kontots saldo måste minst vara detsamma som den summa du vill returnera. Du kan ställa in minimumsaldo när du loggar in på my.izettle.com -Klicka på ditt namn/företagsnamn i den översta menyn och gå till Inställningar> Kontoinställningar> Minimumsaldo på konto> Klicka på Ja och ange sedan det belopp du vill behålla som saldo på iZettle-kontot